Een bestseller schrijven doe je zo
Iedere schrijver droomt er stiekem van: hun boek in alle boekenwinkels, bibliotheken, op leeslijsten van scholen, als favoriet kerstcadeau – het boek verkoopt als een trein. Met andere woorden: een bestseller. Wat maakt een boek nou precies zo onweerstaanbaar dat duizenden – zo niet miljoenen – mensen het willen lezen? Is het puur geluk, een kwestie van de juiste connecties of zit er een formule achter?
Wat heb je nodig om de next Stephen King of J.K. Rowling te zijn?
Hoewel er geen magisch recept bestaat, zijn er wél duidelijke kenmerken die bijna alle bestsellers met elkaar gemeen hebben. In deze blog neem ik je mee in de drie belangrijkste factoren die van een boek een verkoopsucces maken. Of je nu droomt van een deal bij een uitgever of selpublishing, lees mee en leer wat er nodig is om een bestseller te schrijven.
Een verhaal dat raakt
Laten we beginnen bij de basis. Wat maakt een boek de moeite waard om te lezen – en te blijven lezen? Het verhaal. En dat hoeft niet per se een spannend plot te zijn vol achtervolgingen en moordzaken (hoewel dat ook werkt, zeker in Nederland! Denk maar eens aan het succes van al die Ik-vertrek-verhalen).
Wat écht telt, is dat het verhaal iets losmaakt bij de lezer.
Bij fictie betekent dat vaak: personages waar je in gelooft, situaties die je raken, relevante thema’s en worstelingen of werelden waar je even in kunt verdwijnen. Het gaat erom dat je de aandacht van de lezer direct grijpt en vasthoudt, ongeacht het genre of de doelgroep waar je voor gekozen hebt.
Bij non-fictie werkt het net zo. Een goed onderwerp – actueel, herkenbaar of inspirerend – trekt meteen de aandacht. Boeken als De meeste mensen deugen of Onderweg zijn niet alleen informatief, maar zetten aan tot reflectie of actie. Ze bieden iets wat de lezer nodig heeft: inzicht, herkenning, motivatie.
Oftewel: een bestseller begint bij iets dat binnenkomt. Iets dat blijft hangen, waar mensen over praten, en – belangrijk – dat ze willen aanraden aan anderen.
Een toegankelijke schrijfstijl
In On Writing zegt Stephen King: ik heb liever een slecht verhaal dat goed geschreven is, dan andersom.
Kijk, je kunt een geweldig idee hebben, maar als het niet goed op papier staat, haakt de lezer al snel af. Saai, moeilijk of chaotisch – allemaal redenen voor lezers om je boek weg te leggen. Wat alle bestsellers met elkaar gemeen hebben, is een schrijfstijl die lekker leest.
Dat betekent dat de schrijfstijl helder en vlot mag zijn. Dat het menselijk is, zonder onnodige poespas en vooral niet hoogdravend. Een goede schrijven weet precies hoe hij / zij de beoogde doelgroep meeneemt in het verhaal, zonder dat de lezers het gevoel heeft dat hij/zij hard moet werken om het verhaal te snappen. De lezer glijdt vloeiend van bladzijde naar bladzijde.
Heb ik het over schrijfstijl, dan heb ik het ook over ritme en hoofdstukindeling. Een bestseller heeft 9 van de 10 keer korte hoofdstukken om de vaart erin te houden. Bovendien wisselt de bestseller af tussen ritme en toon, waardoor het niet saai wordt. Een persoonlijke touch – jouw uniciteit – geeft jouw boek nét even dat beetje extra waardoor de kans op een bestseller aanzienlijk groeit!
Dan de laatste tip: zorg dat je schrijfstijl toegankelijk is voor een breed publiek. Dat betekent niet dat je een ‘simpel’ verhaal hoeft te schrijven, alleen dat de stijl makkelijk te lezen is voor iedereen – van beginnende tot doorgewinterde lezers.
Zichtbaarheid
En dan het punt waar sommige schrijvers een beetje op zuchten: marketing. Want ja, een goed boek verkoopt zichzelf niet automatisch. Mensen moeten het zien, het voorbij zien komen, erover horen. En dat kun je al bewerkstelligen nog vóórdat je boek überhaupt af is.
Maak een LinkedIn, Instagram, Facebook en/of TikTok – denk ook een beetje aan waar je beoogde lezers op zitten – en neem ze mee in je schrijfreis. Laat zien hoe je jouw personages en plot hebt ontwikkeld, hoe je een scène vormgeeft, geef enkele zinnen prijs, laat AI foto’s maken van je personages, enzovoorts. Niet alleen trek je zo potentiële lezers aan, maar val je straks ook beter op tussen je concurrenten en trek je uitgevers aan.
Hoe meer mensen alvast op de hoogte zijn van wat komen gaat, hoe enthousiaster ze worden als het boek op de markt is. Teasen, noem je dat.
Geloof maar dat jouw boek een bestseller is – een topper – en dat iedereen je boek MOET lezen. Laat dat zien aan de buitenwereld en niemand kan je boek weerstaan.
Wil jij ook een bestseller schrijven?
Een bestseller ontstaat uit een combinatie van inhoud, stijl en zichtbaarheid. Je hebt een verhaal of onderwerp nodig dat binnenkomt, een schrijfstijl die lekker leest, en een manier om het boek onder de ogen van veel mensen te krijgen.
Is het dan puur strategie? Nee hoor. De beste bestsellers zijn ook geschreven met liefde, passie en een vleugje lef. Maar als je die drie kernkenmerken weet te raken, geef je jouw boek wél een veel grotere kans om dat felbegeerde label te dragen.
Droom jij van je eigen bestseller? Wat let je om vandaag nog te beginnen? En uh, als je een beetje hulp nodig hebt van een expert die les heeft gehad 2 bestseller auteurs (Marelle Boersma & Annet Hulst), dan ben je meer dan welkom in mijn schrijfcoachingtraject.
Al een eind op weg, maar weet je niet zeker of je manuscript aan alle kenmerken van een bestseller voldoet? Stuur je manuscript op voor een beoordeling met uitgebreid leesrapport & tips!