avsschrijft.nl

5 tips voor spanning

5 essentiële tips voor spanning in je verhaal

Schrijf je een spannend verhaal, zoals een thriller of een horror, dan is spanning een essentieel element. Hoe doe je dat eigenlijk? Daar vertel ik jou alles over! Lees hier 5 tips voor het creëren van spanning in jouw thriller of horror.

Tip 1: begin meteen met actie

In een roman heb je alle tijd om je verhaal en personages rustig op te bouwen. De structuur van een thriller / horror is heel anders. Hier moet direct spanning voelbaar zijn. Dat doe je door midden in het verhaal te springen. Er is al iets ernstigs gebeurd, of het gebeurt direct in het begin. Hoe je dat doet? Creëer een kader: waar is je hoofdpersoon en wat is er aan de hand? Denk aan een foto: jouw lezers kunnen op dit moment niets anders zien dan de foto afbeeldt. Alles wat zich ernaast heeft afgespeeld, dat weten jouw lezers niet, omdat jouw hoofdpersoon dat ook niet weet.

Uiteraard kun je spelen met perspectief: je ziet eerst een moord gepleegd worden, en daarna stap je over op jouw hoofdpersoon (de detective, de broer / zus van de vermoorde persoon, een partner, etc.). 

Tip 2: urgentie

Wat niet mag ontbreken in een spannend verhaal: urgentie. Er moet een bepaalde nood zijn van waaruit je hoofdpersonage handelt. Denk aan: vluchten voor de politie, wraak nemen op een moordenaar, uit de handen van een ontvoerder ontsnappen, een kind dat vermist raakt, enzovoorts. Er moet een reden zijn dat je hoofdpersonage gaat handelen en die reden moet urgent zijn. Bedenk je wat dat voor jouw hoofdpersonage zou kunnen zijn.

Bouw gedurende het verhaal spanning op, door meerdere noodzaken te creëren. Blijf druk uitoefenen op jouw hoofdpersonage. Zeker als het gaat om horror, moet er een constante spanning en druk staan op de hoofdpersoon. Er mogen rustmomenten en momenten van hoop zijn – dat is ook nodig in je verhaal – maar dit moet zo snel mogelijk weer omslaan in actie, spanning en sensatie, en wanhoop.

Tip 3: tegenslagen

Een goede thriller of horror kan niet zonder tegenslag. Je hebt het conflict bedacht (tip 1), en je personage heeft gehandeld (tip 2). Nu kan jouw hoofdpersoon niet meer terug: het is allemaal al in gang gezet (the point of no return). Zorg dus dat de spreekwoordelijke brug waarover jouw personage gelopen is al zodanig wankel is of zelf kapot is gegaan, dat je personage niet meer terug kan naar het begin en de weg naar de eindbestemming zo lastig mogelijk is.

Let wel: de tegenslagen moeten logisch zijn en in je verhaal passen. Geen willekeurige situaties alleen maar om tegenslag en wanhoop te creëren.
Bedenk goed wat voor obstakels en tegenslag jouw personage onderweg kan tegenkomen.

Tip 4: dilemma’s en keuzes

Om het jouw hoofdpersoon nog moeilijker te maken en spanning op te bouwen, kun je hem of haar voor een aantal grote dilemma’s en keuzes zetten. Meestal moet een personage in een horror of thriller dan kiezen tussen twee kwaden (dilemma), of leidt de keuze niet naar de gewenste uitkomst, waardoor de situatie nog erger wordt.

Een voorbeeld: je personage is ontvoerd en weet niet waar hij / zij is. Er is een mogelijkheid tot ontsnappen, maar je personage weet niet waar hij / zij dan terecht komt. Wat doet je personage? Blijven in de hoop gered te worden? Proberen te ontsnappen met de kans gepakt te worden en de situatie alleen maar erger te maken? Ontsnappen en rennen voor zijn / haar leven in het onbekende? Iedere keuze heeft consequenties. Denk daar dus over na voordat je jouw personage laat handelen.

Tip 5: antagonisten

Geen goede thriller of horror kan zonder een antagonist. Je hoofdpersoon noemen we een protagonist. De antagonist is de persoon die er tegenover staat: ‘de schurk’. Je schurk kan je op allerlei manieren vormgeven. Het kan een echt mens zijn, zoals een ontvoerder, een moordenaar, of een terrorist. De antagonist kan zich ook binnen in je hoofdpersoon bevinden; denk aan innerlijke conflicten of een geestesziekte zoals schizofrenie.
Als laatste kan een antagonist bestaan uit meerdere personen en situaties die de weg naar de gewenste eindbestemming moeilijker maken. 

De antagonist is essentieel voor je verhaal en bepaalt in grote lijnen je plot en hoe je spanning in kunt zetten. Denk hier dus goed over na!