avsschrijft.nl

Hoe word je boek uitgegeven?

Hoe zorg je ervoor dat je boek uitgegeven wordt?

Een boek schrijven is één ding, het uitgegeven krijgen een tweede en lezers krijgen een derde. Veel posts, blogs, artikelen en zelfs boeken over het uitgeven van je boek gaan vooral in op de schrijfvaardigheden die je nodig hebt. Natuurlijk zijn die belangrijk, maar een boek bij de uitgever krijgen gaat een stuk verder dan kwaliteit op tafel brengen.

Toewijding

Wil je een boek op de markt brengen, dan is toewijding het sleutelwoord. Voor het schrijven van een roman heb je zitvlees nodig. Debutanten doen er gemiddeld 2 tot 4 jaar over om hun boek te schrijven. Gevorderde auteurs meestal wat korter, al geldt dat niet voor iedere schrijver. Kijk maar eens naar George R.R. Martin, die al 10 jaar bezig is met zijn laatste boek in de Game of Thrones-serie. 

Naast het feit dat je maanden, zo niet jaren, aan je boek moet kunnen werken, moet je ook je tijd, energie en aandacht richten op je boek. Je moet echt toegewijd zijn en dat betekent dat je dingen ervoor moet laten vallen. Minder tijd met je dierbaren, minder uitgaan met vrienden, minder aandacht voor je kinderen, en schrijven terwijl je eigenlijk even niets wilt doen. Wat je daarbij kan helpen, is het plannen van vaste schrijfmomenten. Zo creëer je niet alleen routine in je leven, maar train je je brein ook wanneer het moet presteren met betrekking tot je boek. Ook is het op die manier voor je dierbaren duidelijk wanneer je even niet beschikbaar bent. 

Laat uitgevers zien dat je serieus bent

Een ander belangrijk element van uitgegeven worden: laat uitgevers merken dat je een serieuze auteur bent. Dat doe je in de eerste plaats door kwaliteit te leveren. Laat je daarom begeleiden door goede schrijfscholen, zoals de Online Schrijfschool, waar kwaliteit voorop staat. Investeer in je vaardigheden en ga naar de Uitgeversdag of naar andere evenementen waar schrijvers en uitgevers samenkomen. Zo weet de uitgever dat je serieus bent en krijg je de kans je boek te pitchen. Schrijf dan ook altijd een book proposal, een achterflap, een synopsis en een stuk over wie jij bent als auteur. Zo leren de uitgevers jou kennen als mens en als schrijver, en weten ze met wie ze (eventueel) in zee gaan. Verdiep je ook in de wereld van uitgegeven worden: denk aan boek-marketing, aan hoe een goed contract eruit ziet, en aan je volgende verhaal. Hoe professioneler jij je wegzet, hoe serieuzer een uitgever je neemt.

Promoot jezelf

Wat we zeker niet mogen vergeten, is dat er achter het boek een mens schuilt. Het wordt steeds belangrijker dat uitgevers en lezers weten wie je bent. Dankzij social media is het tegenwoordig heel makkelijk om jezelf te laten zien en om potentiële lezers aan te trekken.
De eerste regel van jezelf en je boek promoten op kanalen zoals Instagram en TikTok: wees jezelf en laat passie en expertise zien. De tweede regel: geef eerst iets weg voordat je vraagt. Regel drie: engage! Reageer op andere accounts, met name relevante accounts binnen de schrijfwereld. Dat kunnen andere auteurs zijn, uitgevers binnen jouw genre, en schrijfscholen. Zo zien mensen dat je bestaat en heb je een grotere kans op volgers. Die volgers, dat zijn je potentiële lezers. Zonder lezers, geen succesvol boek. 

Heb je een following op de socials? Dat zien de uitgevers waar je je boek naartoe stuurt ook. Benoem ook zeker je social media account in je e-mail of begeleidende brief, zodat ze jouw account kunnen vinden. Ze zullen het zeker appreciëren dat je al potentiële lezers bij elkaar hebt gesprokkeld!

Als je toegewijd blijft en kwaliteit wegzet, serieus omgaat met je boek richting uitgevers en jezelf in de picture zet op social media, heb je een grotere kans om uitgegeven te worden. Laat je hier vooral niet door ontmoedigen, maar neem deze tips ter harte zodat je goed voorbereid de boekenmarkt op gaat.