avsschrijft.nl

Uitgevers aantrekken

6 geheimen om uitgevers aan te trekken

Om je boek uit te laten geven, moet je opvallen. Dat klinkt makkelijker dan het is. Hoe doe je dat nou? Hier zijn 6 geheimen om uitgevers naar je toe trekken.

1. Je woordenaantal

Ben je debutant? Uitgevers houden maximaal 90.000 woorden aan voor debutanten. Dit, omdat het drukken van boeken erg duur is. Hoe meer woorden, hoe duurder het drukproces. Een uitgever weet nooit 100% zeker hoe goed je boek gaat verkopen. Dat maakt het altijd een risicovolle investering. Om het financiële risico te beperken, hebben ze een maximum woordenaantal van ongeveer 90.000 woorden per debutant. Goed om te weten, toch?

2. Bookmarketing

Deze term zul je veel voorbij zien komen: bookmarketing. Waar vroeger het marketing team van de uitgever voor je klaar stond, moet je anno 2024 als schrijver een hoop doen aan marketing. Je staat sterker met een uitgeverij achter je, want zij helpen je hier uiteraard bij. Maar dit pleit je niet vrij van het promoten van je boek, helaas. Maak een Instagram en een Facebook, maak een website en promoot zeker ook op LinkedIn. Spreek je lezers aan door je specifiek op hen te richten. Uitdagend? Laat tools zoals ChatGPT en AI afbeeldingen je helpen prikkelende posts te maken.

Vergeet ook zeker niet de kracht van een intrigerende booktrailer. Plaats deze op al je social media platforms en vergeet daarbij YouTube niet! Herhaal je aankomende debuut continue; zo trek je zowel lezers als uitgevers aan.

3. Netwerken

Dit kun je zien als onderdeel van je marketing, maar ook als onderdeel van het aantrekken van uitgevers. Maak connecties met interessante uitgevers op LinkedIn en bezoek evenementen waar auteurs en uitgevers te vinden zijn. Met een klein beetje onderzoek en tijd kom je al een heel eind!

4. Een eigen stijl

Daar is ‘ie weer: ik kan niet vaak genoeg herhalen hoe belangrijk het is dat jij je eigen stijl erop nahoudt. De stijl van een bekende auteur, die kennen we al. De uitgever (en lezer) wil een uniek verhaal, verteld door een uniek persoon. Schrijf zoals alleen jij kunt schrijven en twijfel daar niet al te veel aan. Als je onzeker bent over je schrijfstijl, vraag dan ondersteuning bij een goede schrijfcoach.

5. Maatschappelijk relevante thema’s

Ook deze tip heb je vaker van mij gekregen. Een boek moet verkopen en om te verkopen, moet een product relevant zijn. Dat is het commerciële stukje aan schrijven wat menig auteur minder leuk vindt, maar het is wél belangrijk voor de uitgever. Je kunt alle kanten op gaan met thema’s, van actualiteiten tot tijdloze onderwerpen; van depressie onder jongeren tot oorlog.

Meestal zit er in ieder verhaal wel een relevant thema. Bedenk je wat voor thema’s er in jouw verhaal zitten, probeer deze naar voren te laten komen in je schrijven en benoem de thema’s in je boek proposal (komen we zo op terug).

6. Schrijf een goed book proposal

Een uitgeverij wil binnen enkele seconden kunnen zien of jouw boek interessant is. Schrijf daarom een book proposal waarin je jezelf als auteur voorstelt, een samenvatting van 300 – 500 woorden van je boek bevat en welke thema’s er belicht worden, en wat je plannen zijn als schrijver. Zo heb je een korte en krachtige pitch.

Indien je op een event bent Waar uitgevers zijn, neem dan geprinte versies van je book proposal mee on eventueel uit te delen. Wees niet bang om te pitchen bij uitgevers die aansluiten bij jouw genre.

Dat zijn 6 geheimen om uitgevers aan te trekken die je nergens anders leest. Wil je met succes je boek schrijven? Kies voor losse coaching, een quick scan van je manuscript of een manuscriptbeoordeling.

#schrijven #schrijfcoach #schrijftips #uitgever #uitgeverij #boekuitgeven #boekschrijven #boeken #roman #schrijver #auteur #schrijfbegeleiding #manuscriptbeoordeling #bookmarketing #bookproposal